ÜNiVERSiTELi MYO TEKNiKERLER - MÜCADELE PLATFORMU -

MYO TALEPLERİMİZ))) KADRO - ÜNVAN - YETKİ - SSK - KISA DÖNEM ASKERLİK - MYO MESLEK ELEMANLARI VE ODALAR BİRLİĞİ HAKLARIMIZ VERİLSİN ! MESLEK ONURUMUZU İSTİYORUZ!
 
PortalAnasayfaTakvimGaleriSSSKayıt OlGiriş yap

Paylaş | 
 

 TÜRKİYE NİN YÜKSEKÖĞRETİM STRATEJİSİ (TASLAK RAPOR)

Önceki başlık Sonraki başlık Aşağa gitmek 
YazarMesaj
Admin
Admin
Admin
avatar

Erkek
Mesaj Sayısı : 461
Yaş : 49
NERDEN : İSTANBUL
MESLEK : İNŞAAT TEKNiKERi
OKUL : MYO
MYO Dernek : YOK
PUAN VER : <div class="js-kit-rating" view="score" path="" title="" permalink=""></div><script src="http://js-kit.com/ratings.js"></script>
Personalized field :
Points : 3583
Reputation : 0
Kayıt tarihi : 14/03/08

MesajKonu: TÜRKİYE NİN YÜKSEKÖĞRETİM STRATEJİSİ (TASLAK RAPOR)   13.06.08 21:25

T.C.
YÜKSEKÖĞRETİM KURULU

TÜRKİYE’NİN YÜKSEKÖĞRETİM
STRATEJİSİ
(TASLAK RAPOR)



İNDİR
www.yok.gov.tr/duyuru/2006/turkiyeninyuksekogretimstratejisi.pdf


ALINTI


En son Admin tarafından 13.06.08 21:54 tarihinde değiştirildi, toplamda 2 kere değiştirildi
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
Kullanıcı profilini gör http://myoteknikerler.forumzen.com
Admin
Admin
Admin
avatar

Erkek
Mesaj Sayısı : 461
Yaş : 49
NERDEN : İSTANBUL
MESLEK : İNŞAAT TEKNiKERi
OKUL : MYO
MYO Dernek : YOK
PUAN VER : <div class="js-kit-rating" view="score" path="" title="" permalink=""></div><script src="http://js-kit.com/ratings.js"></script>
Personalized field :
Points : 3583
Reputation : 0
Kayıt tarihi : 14/03/08

MesajKonu: Geri: TÜRKİYE NİN YÜKSEKÖĞRETİM STRATEJİSİ (TASLAK RAPOR)   13.06.08 21:40

Türkiye’nin Yükseköğretim Stratejisi –Taslak Rapor

1

ANKARA - HAZİRAN. 2006

İÇİNDEKİLER

ÖZET RAPOR 5

SUNUŞ 29

GİRİŞ: 33

YÜKSEKÖĞRETİM SİSTEMLERİNDEN BEKLENTİLER: DÜNYA VE
TÜRKİYE’DEKİ YENİ EĞİLİMLER 34

.......................................



BÖLÜM II:

TÜRKİYE İÇİN YÜKSEKÖĞRETİM STRATEJİSİ 149

1. Türkiye için Yükseköğretim Vizyonu 149

Eğitim Vizyonu 150

Bilgi Üretimi ve Araştırma İşlevine İlişkin Vizyon 152

Yükseköğretimin Kamu Hizmeti Üretimi için bir Vizyon Önerisi 153

2. Türkiye’de Yükseköğretim Konusunda Stratejik Hedefler 155

3. Orta Öğretimden Yükseköğretime Geçiş Süreci için Öneriler 160

Tüm Eğitim Sisteminde Yapılacak Düzenlemelerle Çözüm Arayışları 160

Üniversiteye Geçişte Yeni Sınav ve Yerleştirme Önerisi 162

4. Yükseköğretim Sisteminin Yönetim Yapısı Konusunda Stratejik Seçmeler 164

5. Meslek Yüksek Okullarının (MYO) Niteliğinin Geliştirilmesi Üzerine Stratejik Seçmeler 171
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
Kullanıcı profilini gör http://myoteknikerler.forumzen.com
Admin
Admin
Admin
avatar

Erkek
Mesaj Sayısı : 461
Yaş : 49
NERDEN : İSTANBUL
MESLEK : İNŞAAT TEKNiKERi
OKUL : MYO
MYO Dernek : YOK
PUAN VER : <div class="js-kit-rating" view="score" path="" title="" permalink=""></div><script src="http://js-kit.com/ratings.js"></script>
Personalized field :
Points : 3583
Reputation : 0
Kayıt tarihi : 14/03/08

MesajKonu: Geri: TÜRKİYE NİN YÜKSEKÖĞRETİM STRATEJİSİ (TASLAK RAPOR)   13.06.08 21:43

5. MESLEK YÜKSEKOKULLARININ (MYO) NİTELİĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ
ÜZERİNE STRATEJİK SEÇMELER

Türkiye’de yükseköğretim sistemi içinde % 30’luk bir paya sahip olan ve gelecekte de bu
önemde bir paya sahip olması öngörülen ve Türkiye ekonomisinin işlerliği ve yarışabilirliği
bakımından kritik önemi olan bir insangücü türünü yetiştirmek işlevi üstlenen MYO’lar
konusunda Türkiye’nin çabaları yeterince açık ve iddialı bir politika çizgisinin ortaya
çıkmasına olanak vermemiştir. Bu nedenle de MYO’lar yükseköğretim sisteminde hep ikincil
konumda kalmıştır. Böylece yeteri kadar önemi anlaşılmayıp, geri planda kalmış olan bu
kurumlar, ne öğrenciler, ne de öğretim elemanları bakımından çekicilik kazanabilmiştir. Bu
kadar büyük bir insangücü ve kaynağın verimsiz kullanılışına razı olunamayacağı için bu
durum sürdürülemez. MYO’lar konusunda mutlaka iddialı ve mevcut durumda köktenci
değişiklikler yapabilecek bir program geliştirilmeli ve ısrarlı biçimde uygulanmalıdır. Böyle
bir programın geliştirilmesi için de YÖK içinde ayrı bir MYO’lar birimi oluşturulmalıdır.
Bu birim, MYO’lar arasında vizyon geliştirme, koordinasyon, iletişim, öğretim elemanları ve
öğrenci değişim programları dahil işbirliği ve asgari standartlar ve kalite güvencesinin
sağlanması işlevlerini yüklenebilir.
171
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
Kullanıcı profilini gör http://myoteknikerler.forumzen.com
Admin
Admin
Admin
avatar

Erkek
Mesaj Sayısı : 461
Yaş : 49
NERDEN : İSTANBUL
MESLEK : İNŞAAT TEKNiKERi
OKUL : MYO
MYO Dernek : YOK
PUAN VER : <div class="js-kit-rating" view="score" path="" title="" permalink=""></div><script src="http://js-kit.com/ratings.js"></script>
Personalized field :
Points : 3583
Reputation : 0
Kayıt tarihi : 14/03/08

MesajKonu: Geri: TÜRKİYE NİN YÜKSEKÖĞRETİM STRATEJİSİ (TASLAK RAPOR)   13.06.08 21:45

Böyle köktenci değişiklikler yaratacak bir programın gerçekleştirmeye yöneleceği stratejik
seçmeler, altı ana grupta toplanabilir.
1. MYO’larının toplumda, öğrenciler ve öğretim elemanları arasındaki saygınlığını
artırmak ve iddialı hale getirmek; bu yolla bu kurumlardaki öğrenciler ve öğretim
üyelerinin motivasyonunu yükseltmek,
2. MYO’larının yerel iş ve istihdam piyasalarına gömülü(embedded) hale gelmesini
gerçekleştirmek,
3. MYO’larının taşımak istedikleri iddiayla uyumlu bir yönetişim sistemi
oluşturmalarını sağlamak,
4. MYO’larına daha iyi yetişmiş ve motive olmuş öğrencileri yönlendirmek,
5. MYO’lar içinde, işine kendini adamış, işi konusunda heyecan taşıyan öğretim
elemanlarının kendilerini mutlu hissedecekleri yeni bir kariyer çizgisi kurabilmek,
6. MYO’larının donatımlarının yeterli hale getirmek, büyüklüklerini ve dağılımlarını
yeniden yapılandırmak.
• MYO’larının toplumda ikinci sınıf olma algısının kaldırılması ya da hafifletilmesi
ancak çok yönlü çabalarla gerçekleştirilebilir. Bunun ilk koşulu, bu kurumlar için,
Türkiye’nin kamu kesiminin, iş dünyasısının ve sosyal paydaşların katkısıyla iddialı
politikalar üretmesi ve bu yolla bu kurumlarda çalışanlarının motivasyonlarının
artırılmasıdır.
Bu kurumların saygınlığının artırılması için yapılacakları, salt eğitim kurumları içinde
yapılabilecek değişikliklerle sınırlı olarak düşünmek yetersiz kalır. Sorunu geniş bir
bağlamda ele almak gerekir. MYO’larında sağlanacak gelişmeler ancak işgücü
piyasasındaki yeniden düzenlemelerin içine oturtulduğunda anlam kazanır.
Örneğin, Türkiye’de Ulusal Meslek Standartları Kurumu’nun kurulması halinde işgücü
piyasalarıyla MYO’larında verilen eğitimin belirlenen niteliklere uyumu için
sağlanması gereken beceriler arasında ilişkilerin kurulmasını kolaylaşmış olacaktır.
Böylelikle, MYO mezunlarının iş bulma ve dolayısıyla daha yüksek gelir sağlama
olasılıkları yükselirken, bu kurumların saygınlığı da artmış olacaktır. Benzer
biçiminde, MYO’larının ulusal istihdam eylem planlarıyla ilişkilendirilmesi, yine aynı
bağlamda MYO eğitimlerinde bu öğrencilere yalnız iş becerileri değil aynı zamanda
da girişimci olmalarını kolaylaştıracak becerilerin verilmesi yoluna gidilmesi
MYO’larına ilgiyi artıracaktır. Yine bu bağlamda MYO’ları Türkiye’nin AB’ye
uyumunu sağlarken geliştirmesi gereken yaşam boyu öğrenme stratejilerinde önemli
sorumluluklar üstlenebilirler.
MYO’larının toplumdaki iş bölümünde daha saygın bir yer edinmesinde Türkiye’nin
Avrupa Eğitim Alanında yer alması sürecinde bunların aktif bir katılımcı hale
getirilmesi de önemli katkı yapabilecektir. Örneğin MYO’ları için AB’nin Leonardo
da Vinci programları bu bakımdan çok yararlı olabilir. Aynı bağlamda Türkiye
yükseköğretim sisteminde kalite değerlendirmesi ve kalite güvencesi sistemleri
kurulurken, MYO’lar için de bir sistemin oluşturulması ihmal edilmemelidir.
172
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
Kullanıcı profilini gör http://myoteknikerler.forumzen.com
Admin
Admin
Admin
avatar

Erkek
Mesaj Sayısı : 461
Yaş : 49
NERDEN : İSTANBUL
MESLEK : İNŞAAT TEKNiKERi
OKUL : MYO
MYO Dernek : YOK
PUAN VER : <div class="js-kit-rating" view="score" path="" title="" permalink=""></div><script src="http://js-kit.com/ratings.js"></script>
Personalized field :
Points : 3583
Reputation : 0
Kayıt tarihi : 14/03/08

MesajKonu: Geri: TÜRKİYE NİN YÜKSEKÖĞRETİM STRATEJİSİ (TASLAK RAPOR)   13.06.08 21:45

MYO mensuplarının moralinin yükseltilmesinde sadece gelecekteki düzenlemeler
üzerinde durmak yetersiz kalabilir. MYO’larının varolan başarılarını toplumda
konuşulur hale getirmek gerekir. Örneğin, günümüzde de bu okullardan mezun olanlar
arasında işsizlik oranları daha düşüktür. Bu bilginin geniş kitlelere duyurulması yararlı
olacaktır. Bunun ötesinde MYO’larının bir çok başarı öyküsü derlenerek toplumda
bilinir hale getirilmelidir. Bu başarılar öğrencilerin kendilerine rol modelleri seçerken
MYO’larındaki gelişmeleri de dikkate almalarına yol açacaktır.
• MYO’larının başarılarının artırılmasına çalışılırken, bu kuruluşların yerel piyasalar
için ara insangücü eğitimini sağlamak amacıyla oluşturulmuş öğretim kurumları
olduğunu hatırdan çıkarmamak gerekir. Bu okullar yerel piyasalar içine gömülü
(embedded) olmalıdır. Bunun sağlanmasında MYO’larının yaşam boyu eğitimöğretim
işlevlerini geliştirmesi yararlı olacaktır.
• Bu yerel piyasalara gömülü olmayı sağlamakta MYO’larının yönetişim sisteminde
yerel iş çevrelerinin, sivil toplum kuruluşlarının ve diğer ilgililerin yer alması, yerel
piyasa taleplerine uyumlu eğitim ve öğretim yapmak sürecinde programların belli
bölümlerini MYO’larının kendi yönetişimlerince alınan kararlarla yeniden
düzenlenmeleri düşünülebilir. Bir başka yol olarak MYO’larının yerel taleplere
duyarlılığını sağlamak için iş dünyasıyla protokollar düzenlenmesi yoluna
gidilebilir.
• MYO’larının kamuoyunda imajının geliştirilmesi gerektiği de düşünülerek,
MYO’ların üniversiteler içinde kalması, ama yönetişiminde yeni düzenlemelere
gidilmesi yararlı olacaktır. Bu bağlamda Üniversite Yönetim Kurulunda temsil
edilmeleri ve Üniversitelerarası Kurul’da Mesleki ve Teknik Eğitim sorunlarının ele
alındığı daimi bir komisyon kurulması düşünülebilir. Ayrıca sanayi ve iş çevreleri
temsilcilerinin bu yönetişim sistemi içinde danışma kurulları aracılığıyla, ya da başka
biçimlerde yer almasına olanak sağlanabilir.
Günümüzde MYO’ların üniversitelerdeki yeri bir fakülte benzeri olarak ele alınmaktadır. Bu
da MYO’larının gelişmesinde değişik sorunlar yaratmaktadır. MYO müdürleri bu konuyla
doğrudan ilgili olmayan akademisyenlerce atanmaktadır. Bu atamalarda genellikle MYO’ları
için anlamlı olabilecek ölçütlerden çok genel akademik ölçütler egemen olmakta ve
MYO’ların öğretim kadrolarından üniversite öğretim elemanlarından beklenen bir kariyer
çizgisini gerçekleştirmeleri beklenmektedir. Bu tutum bir yandan MYO öğretim elemanlarını
sıkıntıya sokarken, öte yandan bu koşulları sağlayanlar ilk fırsatta MYO’lardan ayrılarak,
üniversitelerin fakültelerine geçme çabası göstemektedirler. Yukarıdaki sorunlara ek olarak
MYO’larının varolan konumlarıyla üniversite bütçesinden yeterli pay almalarında da
güçlükler yaşadıkları gözlenmektedir.
MYO’lar üniversite içinde kalmalıdırlar, ama onların üniversite içindeki otonomileri
artırılmalıdır. MYO’larının misyonu ve ethos’u üniversitenin diğer kısmından farklılıklar
içermektedir. Bunun için MYO’ların yönetişiminde yerel ilgililerin katılımına olanak veren,
dışa karşı da hesap verebilen farklı bir yönetişim biçimi geliştirilmelidir. Yöneticilerinin
seçiminde akademik ölçütlerden çok MYO’ların misyonuna uygun önderlik yapabilme
kapasitesi ağırlık kazanmalıdır. 5018 sayılı yasa uyarınca hazırlanacak bütçelerde öğrenci
sayıları, MYO’ların performans farklılıkları ve hazırlanacak olan MYO’ları yeniden
yapılandırma programı göz önünde tutularak, yeterli kaynak tahsis edilmelidir. 5018 sayılı
173
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
Kullanıcı profilini gör http://myoteknikerler.forumzen.com
Admin
Admin
Admin
avatar

Erkek
Mesaj Sayısı : 461
Yaş : 49
NERDEN : İSTANBUL
MESLEK : İNŞAAT TEKNiKERi
OKUL : MYO
MYO Dernek : YOK
PUAN VER : <div class="js-kit-rating" view="score" path="" title="" permalink=""></div><script src="http://js-kit.com/ratings.js"></script>
Personalized field :
Points : 3583
Reputation : 0
Kayıt tarihi : 14/03/08

MesajKonu: Geri: TÜRKİYE NİN YÜKSEKÖĞRETİM STRATEJİSİ (TASLAK RAPOR)   13.06.08 21:46

yasa uyarınca MYO müdürlerine ita amiri olma yetkisi verildiği de göz önünde tutulursa bu
doğrultudaki uygulamalar sonucunda MYO yönetimlerinin mali bakımdan önemli ölçüde
rahatlamaları beklenebilir.
• MYO’ların başarısının artırılmasında en önemli faktörlerden biri bu sisteme giren
öğrencilerin yeterliliklerini yükseltmek olacaktır. Günümüzdeki MYO’ların giriş
sistemi bu koşulu gerçekleştirememektedir. MYO yöneticileri arasında, ÖSS’ye
girmeden doğrudan geçiş yolunun açılmış olmasının eğitim kalitesini çok düşürdüğü
konusunda geniş bir oydaşma bulunmaktadır. Bu soruna değişik çözümler bulunabilir.
Bunlardan biri doğrudan geçiş yapan öğrencilerin bir seviye tesbit sınavına tabi
tutulması, yetersiz görülen öğrencilerin eksikliklerini gidermesi için saptanacak
formasyon derslerinden sorumlu tutulması olabilir. İkincisi ise, meslek lisesi
bitirmenin sınavla olmasıdır. Bu durumda öğrenci doğrudan geçiş hakkını lise bitirme
sınavını başardıktan sonra kazanacaktır. Her iki çözümde de öğrenci MYO
programlarını bugünküne kıyasla daha yeterli bilgi düzeyine sahip olarak izlemeye
başlamış olacaktır.
• Kimi kesimlerin değerlendirmelerine göre “öğrencilerin istemeden okudukları okul”
imajını taşıyan bu okulların bu imajını değiştirmek için tutulabilecek bir başka yol, bir
öğrencilerin başarılı olduklarında MYO’larından daha üst öğretim kurumlarına
geçebilmesi yolunun açık olduğunun iyi bilinmesidir. Varolan kanalların bu
bakımdan işlerliğinin artırılması ve bu olanağın varlığının kamuoyuna iyi anlatılması
gerekir.
• MYO’ların da öğretimin başarılı olması için, bir yandan öğrenci öğretim üyesi oranı
düşürülürken diğer yandan öğretim üyelerinin MYO sistemi bakımından yeterliliğinin
artırılması gerekmektedir. MYO’lardaki öğrenci öğretim üyesi oranının yirmi yılda
57’den 24’e düşürülmesi bu stratejinin hedefleri arasında yer almaktadır.
MYO’larda istihdam edilecek olan öğretim elemanlarının sanayi deneyiminin yüksek olması
ve akademik kariyer yapma endişesinin bulunmaması gerekmektedir. MYO’larında görev
yapan öğretim elemanlarına, aynı çalışma yılları sonrasında, üniversite öğretim elemanlarıyla
aynı gelir düzeylerine ulaşma, ancak farklı bir kariyer çizgisi izleyebilme olanağı
verilmelidir. MYO’larının yönetim kademeleri de bu yeni kariyer çizgisindeki kademelerle
ilişkilendirilmelidir.
MYO’larında görev yapan öğretim elemanlarının sürekli eğitimleri ve yerel iş çevreleri için
teknoloji geliştirme çalışmalarına katkıda bulunmak üzere, Türkiye genelinde uygun yerlerde
Sürekli Eğitim ve Teknoloji Geliştirme Merkezleri ( SETEM) kurulmalıdır.
MYO öğretim elemanlarına yurt dışı deneyim elde etme kanalları açılması hem öğretimin
kalitesinin yükseltilmesi, hem de öğretim elemanlarının motivasyonlarının artırılması
bakımından yararlı olacaktır. Bu amaçla uluslararası ilişkilerden yararlanılmalı, özel projeler
geliştirmelidir.
• Günümüzde MYO’ların yerel piyasalara gömülü olmasının sağlanmasında temel
güçlük, bir çok MYO’nun kuruluş yerinin elverişsiz, yani çok küçük yerleşim
yerlerine dağılmış olmasıdır. MYO’ların bir kısmı da pasiftir. Yani varlıkları sadece
kağıt üstündedir. Bir kısmı ise çok küçük ölçekte kurulmuş olmanın sıkıntılarını
yaşamaktadır. Ayrıca MYO’larının ancak belli bir kısmı konularıyla ilgili yeterli
174
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
Kullanıcı profilini gör http://myoteknikerler.forumzen.com
Admin
Admin
Admin
avatar

Erkek
Mesaj Sayısı : 461
Yaş : 49
NERDEN : İSTANBUL
MESLEK : İNŞAAT TEKNiKERi
OKUL : MYO
MYO Dernek : YOK
PUAN VER : <div class="js-kit-rating" view="score" path="" title="" permalink=""></div><script src="http://js-kit.com/ratings.js"></script>
Personalized field :
Points : 3583
Reputation : 0
Kayıt tarihi : 14/03/08

MesajKonu: Geri: TÜRKİYE NİN YÜKSEKÖĞRETİM STRATEJİSİ (TASLAK RAPOR)   13.06.08 21:47

altyapı ve donanıma sahiptir. Bu nedenle bu kuruluşlar yerleri, büyüklükleri,
donanımlarının yeterlilikleri bakımından değerlendirilerek bunlara ilişkin uzun
erimli bir program yapılmalıdır. Programa dayalı bu yeni bakış açısı çerçevesinde
geliştirilecek vizyon içinde öğrenciyi büyük ölçüde bir bölgeye hapseden “Mesleki ve
Teknik Eğitim Bölgesi”(METEB) uygulaması yer bulamayacaktır.
• “Öğrenci Merkezli Eğitim”e uygun olarak MYO’lar fiziksel altyapıları, misyonları ve
çağdaş gelişmeler dikkate alınarak yeniden yapılandırılmalı ve bu doğrultuda yeni
birimler oluşturulmalıdır.
• MYO’larının öğretim kalitesinin yükselmesini sağlamak için gerekli yatırım
kaynaklarının ayrılması yanı sıra, bu konuda gelişmiş MYO’larının diğerlerini
geliştirmekte görevlendirilmesi ve MYO’lar arası ilişkiler ağının geliştirilmesi gibi
uygulamalara gidilebilir.
• Eğitim-öğretim programlarının modüler, esnek ve herkese açık olacak bir biçimde
düzenlenmesi, verilecek sertifika ve diplomaların oluşturulması, beklenen “Ulusal
Yeterlilik Sistemi” içerisinde tanınması sağlanmalıdır.
• Yaşam boyu öğrenme ilkesinin en etkin uygulanacağı kurumlar arasında olması
beklenen MYO’ları multi-medya teknolojileri ve uzaktan öğretim sistem, metod,
teknoloji ve tekniklerinin etkin kullanmasına yönelik çalışmalar yapılmalıdır.
175
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
Kullanıcı profilini gör http://myoteknikerler.forumzen.com
Sponsored content




MesajKonu: Geri: TÜRKİYE NİN YÜKSEKÖĞRETİM STRATEJİSİ (TASLAK RAPOR)   

Sayfa başına dön Aşağa gitmek
 
TÜRKİYE NİN YÜKSEKÖĞRETİM STRATEJİSİ (TASLAK RAPOR)
Önceki başlık Sonraki başlık Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası
 Similar topics
-
» Gelişim Psikolojisi-II DErsi Rapor Soruları

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
ÜNiVERSiTELi MYO TEKNiKERLER - MÜCADELE PLATFORMU -  :: MESLEK YÜKSEKOKULLARI TARİHİ VE MÜCADELESİ :: MAKALE VE KÖŞE YAZILARI-
Buraya geçin: